sobota, 15 sierpnia 2015

Ji'in czyli niechciane dziecko Shotokanu

Styl Shotokan został w całym świecie zdefiniowany przez JKA, to właśnie ta organizacja nadała ton systematyzacji i dała zasady trenowania/nadawania stopni w tym stylu. 
W związku z tym legendarna seria książek Senseia Nakayamy "Best Karate" jest traktowana dla wielu organizacji jako kanon i standard wykonania kata. Co za tym idzie tylko te kata są trenowane i uznawane za Shotokan. Z niewiadomych dla mnie przyczyn w ww. serii książek nie znalazły się wszystkie kata należące do stylu! 
Zapytacie pewnie jak to się stało i jakie kata zostały wyłączone z systemu? 
Odpowiadając na pierwsze pytanie powiem, że nie mam zielonego pojęcia. Powód ten nie jest również znany internetowi (http://www.theshotokanway.com/jiin.html). Wiem za to jakie kata zostały wyłączone z systemu, są to Wankan i tytułowy Ji'in. 
Ji'in szczególnie mnie zainteresował, bowiem po rozpoczęciu swojego treningu w Karatenomichi World Federation zauważyłem, że tzw. obrotówki (https://www.youtube.com/watch?v=eF-8OYHUnzU) są mi z jakiegoś kata znane.  Ponieważ kiedyś spotkałem się z tym Kata na jakimś zgrupowaniu (było to jednak dawno temu), ale nie pamiętałem jak się nazywa to zacząłem przeszukiwać literaturę.W związku z tym po nieznalezieniu tego kata w Best karate, skierowałem swoje poszukiwania na internet. Tam też odnalazłem to kata i zacząłem je trenować. Jednak jako klasyczny Karate Nerd zacząłem szukać informacji o tym kata. Okazało się, że nie wszystkie organizacje Shotokanu praktykują to kata, w tym głównie JKA (znalazło to potwierdzenie w przestudiowaniu sylabusa JKA). Ku mojemu zdziwieniu SKIF (Kanazawa sensei) i JKS (Asai sensei, obecnie Kagawa Sensei) utrzymali to kata w swoich organizacjach.
Niewiele myśląc napisałem do Senseia Sid Tadrist z zapytaniem czy w KWF to kata jest praktykowane. Z wielkim radością przyjąłem, że tak, a ponadto otrzymałem informację, iż kata to jest coraz rzadziej trenowane, a Sensei Mikio Yahara chce jest utrzymać w systemie. Co niejako spotęgowało moją chęć dobrego opanowania tego kata. 
Kiedy zacząłem je trenować okazało się, że jest to kata z pozoru łatwe, ale trudne do wykonania jeżeli robi się je z odpowiednią siłą i tempem. W szczególności "obrotówki" wyrywają z pozycji :) 
Co do informacji o samym kata Ji'in to pochodzi ono z Tomari-te, a Sensei Funakoshi nazywał je Shokyo. Nie wiadomo dlaczego, ale kata to jest wraz z Jion i Jitte traktowana jak jedna rodzina. Moim zdaniem ma to związek z pozycją początkową.
Od czasu Itosu samo kata nie było ono poddane znaczącym zmianą, jednak Funakoshi nie nauczał go zbyt intensywnie. 
Pomimo niezbyt dużej popularności tego kata, zachowały się nagrania z wykonaniem go przez mistrzów pochodzących z JKA. 
Moim zdaniem kata to jest idealne do treningu w systemie KWF, pozwala na trenowanie dynamicznych "obrotówek" i przez to rozwijanie tej skomplikowanej techniki poprzez kata. 

W trakcie poszukiwań moją uwagę przykuło wykonanie Senseia Kase, które jest trochę połączeniem wykonania Shotokanu i Shito ryu. Choć połączenie ciekawe, to nie wiem na ile to była wersja tego kata, a na ile osobista interpretacja/sposób wykonania Mistrza Kase. 





        




















Źródła:


K. Hirokazu, Shotokan Katate International Kata vol. 1, 

0 komentarze:

Prześlij komentarz